duminică, 4 martie 2012

Snow Flower and the Secret Fan.


The world is always changing. Every day it's changing. Everything in life is changing. We have to look inside ourselves to find what stays the same, such as loyalty, our shared history and love for each other. 
In them, the truth of the past lives on.



Inainte sa intru la liceu, daca bine imi amintesc, am cumparat o carte pentru ziua unei prietene: Floare de zapada si evantaiul secret de Lisa See. Pe vremea aia ca si acum eram fascinata de tot ce inseamna Asia,  si cum prietena mea imi impartasea in mare parte pasiunea, m-am gandit ca ar fi un cadou frumos pentru ea.
Mult mai tarziu, dupa ce prietena mea citise cartea, si ii placuse, m-am decis sa o rog sa mi-o imprumute si mie. 
Floare de zapada si evantaiul secret e cronica unei prietenii dintre doua fete, adolescente si mai apoi femei. Actiunea se petrece in China secolului al19-lea, cand traditiile si restrictiile prin care treceau femeile erau inca adanc infipte in societatea chineza.
Cartea in sine e un mod foarte bun de a te informa despre lucruri ca si legarea picioarelor femeilor chinezoaice inca de pe la varsta de 6-7 ani, proces foarte dureros si care se lasa cu morti din cauza infectiilor cu tetanos. Relatiile stranse de prietenie numite laotong care se formau intre doua fete Rolul femeii in familiile lor, criteriile prin care se oficiau casatoriile, mica lor lume restransa din iatacele femeilor, timpul petrecut brodand si depanand povesti ori cantand.

Cand am aflat ca urmeaza sa ecranizeze cartea, am fost incantata. Din experienta mea ca si cititor, spun ca sunt enshpe mii de carti bune care nu sunt luate in seama, de cum sa fie ecranizate. Asa ca lucrul acesta a fost o gura de aer proaspata intr-o industrie a filmului care ignora cartile bune.
Vreau sa spun de la inceput, ca daca ati citit cartea, atunci sa va asteptati la niste surprize. Filmul nu se concentreaza strict pe carte, pe partea traditionala, ci si face o neobisnuita dar interesanta paralele cu povestea a doua prietene din China zilelor noastre. 
Sophia si Nina sunt cele mai bune prietene inca din adolescenta, cele doua desi provin din straturi sociale diferite, s-au tratat ca niste surori, si au incercat sa se ajute una pe cealalta in masura in care au fost in stare. Nina chiar si-a sacrificat intrarea la facultate pentru ca Sophia sa nu isi pice examenul de admitere.
Cu timpul cele doua au crescut, si desi prietenia lor a continuat sa existe, legatura dintre cele doua a slabit din cauza lipsei de comunicare si incredere.
Lui Nina ii se propune o slujba la New York, alaturi de iubutul ei, Sebastian. Cu o zi inainte insa, se certase foarte tare cu Sophia, iar lucrurile dintre ele doua au ramas foarte tulburi de atunci.
Insa, chiar cu o zi inainte de a merge la New York, ca o lectie a destinului, Sophia este lovita de o masina in timp ce mergea cu bicileta. Ultimul numar apelat de pe telefonul ei a fost cel al Ninei, asa ca Nina este cea chemata la spital, unde isi gaseste prietena in stare de coma.
Nina se decide sa isi amane calatoria la New York, pentru a ramane alaturi de Sophia, si de a incerca sa afle   cat mai multe despre viata Sophiei, in sepranta de a recupera ceea ce au pierdut in timp ce au fost certate.
Astfel Nina descopera ca prietena ei locuia in niste conditii mizere, parasita de iubitul ei. Dar, in acelasi timp descopera incercarile Sophiei de a scrie o carte despre legatura dintre doua femei din China secolului al19-lea, care au semnat un contract laotong, si care si-au jurat prietenie eterna inca de pe vremea cand erau niste copile. Protagonistele cartii, Lily si Snow Flower (pe numele din carte Floare de Crin si Floare de Zapada) obisnuiau sa comunice printr-un evantai de hartie, in alphabetul secret al femeilor, numit Nu Shu.
Impreuna cele doua trec prin chinurile legarii picioarelor, pregatirile de nunta, greutatile de zi cu zi din viata unei femei, bolile copiilor si chiar si un cataclism care le aduce in cele din urma aproape.
Dar, ca si in cazul lui Nina si Sophia, neintelegerea isi spune cuvantul si in legatura acestor doua femei, iar prietenia lor se degradeaza.

Filmul in sine isi propune un lucru care mie personal mi-a placut enorm, anume ca prietenia a ramas la fel indiferent de epoca. Ne dam seama de ceea ce avem abia dupa ce am pierdut totul, dar daca tot ceea ce am avut odata se bazeaza pe afectiunea unei persoane?
Adesea raman dezamagita de ecranizarile anumitor carti, prin faptul ca reusesc sa schimbe esenta cartii desi nu schimba mai nimic in scenariu (am patit recent o astfel de chestie cu Norwegian Wood). Dar la Snow Flower and the Secret Fan pot sa spun ca desi povestea celor doua fete, Nina si Sophia nu intra in cadrul cartii, am ramas cu acelasi sentiment pe care l-am avut cand am inchis cartea.
Nu e neaparat un film care sa placa tuturor, desi eu zic ca e adresat tutoror. Se vorbeste despre niste probleme care au existat dintodeauna. Pana la urma toata lumea se plange de cat de tare ne-a dezamagit un prieten, de cat de mult regretam o anumita legatura. Dar nimeni nu incearca sa inteleaga ce se afla in spatele unei tradari, nimeni nu incearca sa repare vasul spart din cauza fricii de a te taia in cioburi.
Ei bine, incercarile Ninei de a patrunde mai bine intr-o latura a Sophiei pe care nu o cunostea intru totul, sunt o reala lectie de viata, zic eu.
Soundtrack-ul a fost alcatuit de Rachel Portman, care este arhicunoscuta pentru compozitiile din The Piano si Never Let Me Go. Mie una mi-a placut enorm OST-ul, piese ca si Forbbiden To See ori The Letterbox m-au introdus complet in atmosfera povestii, si m-au incantat in acelasi timp.
Recomand Snow Flower and the Secret Fan, de fapt recomand atat cartea cat si filmul. Ambele ofera o lectie de viata despre prietenie, cat si o ocheada intr-o epoca si in traditiile a uneia dintre cele mai vechi civilizatii.

1 comentarii:

MikuMyuuki spunea...

Am citit cartea acum cativa ani, atunci cand pentru mine Japonia si Cina si Coreea insemnau acelasi lucru. Abia dupa ce am terminat cartea am inceput intr-adevar sa disting si sa fac diferente. Iar acum mi se pare ca cele 3 popoare sunt atat de diferite ca e ca si cum ai spune ca Germania, Franta si Anglia e acelasi lucru.
Filmul insa l-am vazut ce curand, cred ca in ianuarie. Initial nu mi-a placut , pentru ca nu pastra ideea cartii, dar la final povestea celor doua m-a emotionat atat de tare ca nu am mai putut spune ca nu-mi place.
`miku

Trimiteți un comentariu